اصلی ترین بخش طراحی سایت، انجام نیاز سنجی از کارفرما می باشد. در این مرحله از طراحی سایت، سعی می شود با طرح تعدادی پرسش هدفمند، چشم انداز و توقع کارفرما از
خرید سایت و یا ساخت سایت مشخص گردد.
هدف از طراحی سایت، نوع محتوایی که قرار است در سایت قرار گیرد، رقبایی که در زمینه فعالیت کارفرما فعالیت دارند و … اطلاعاتی هستند که در طراحی ساختار منطقی
سایت بسیار تعیین کننده است. این اطلاعات از طریق فرم نیاز سنجی وب سایت جمع آوری شده و مبنای ساخت سایت قرار می گیرند.
در طراحی سایت، عنصر طراحی گرافیک نیز بسیار موثر بوده و هویت سازمان را نمایش می دهد. پس این طرح گرافیکی باید مبتنی بر استانداردهای آن سازمان طراحی شود.
المان های کلیدی در هویت سازمان عبارتند از لوگو، شعار، رنگ های سازمانی و … همه ی اطلاعات مورد نیاز برای ایجاد طرح گرافیکی وب سایت، در مرحله نیاز سنجی جمع
آوری می گردند تا طرح گرافیکی با هویت سازمانی هماهنگی کامل داشته باشد.
طراحی گرافیک وب سایت
طراحی گرافیک وب سایت بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از فرم نیاز سنجی آغاز می گردد.
طرح گرافیکی وب سایت، معمولا در نرم افزار Adobe Photoshop طراحی می شود و سپس یک خروجی نهایی به صورت فایل JPG در اختیار کارفرما قرار می گیرد. کارفرما پس از
بررسی طرح گرافیکی اولیه، نقطه نظرات خود را در مورد طرح گرافیکی اعلام نموده و تغییرات مورد نیاز در طرح انجام می شود. ممکن است این مراحل چند بار تکرار شوند
تا طرح گرافیکی به طرح نهایی مورد پسند کارفرما و قابل اجرا تبدیل گردد.
خروجی این مرحله را عموما قالب سایت (Website Template) یا قالب گرافیکی سایت می گویند.
تبدیل طرح گرافیکی به فایل HTML (اسلایس کردن)
قالب وب سایت برای پیاده سازی بر روی بستر سیستم مدیریت محتوا باید به فایل HTML تبدیل گردد که در اصطلاح به این کار اسلایس کردن (slice) می گویند. در این مرحله
عناصر گرافیکی به صورت فایل های مجزا با فرمت JPG، PNG و یا GIF تبدیل می شوند. متون و سایر عناصر به صورت تگ های HTML در قالب یک فایل چیده می شوند.
خروجی نهایی معمولا به شکل یک فایل HTML، یک فولد که حاوی فایل های تصاویر است و یک فایل CSS که استایل تگ های HTML را در برگرفته می باشد.
پیاده سازی فایل HTML بر روی سیستم مدیریت محتوا
در این مرحله از ساخت سایت، فایل های خروجی مرحله قبل (slice) برای پیاده سازی بر روی سیستم مدیریت محتوا مورد استفاده قرار می گیرند. سیستم مدیریت محتوا یک
زیرساخت آماده دارد که المان های مربوط به محتوای وب سایت در آن به صورت پیش فرض قرار گرفته اند. در این مرحله المان های محتوا، بسته به طرح گرافیکی و خروجی
مرحله اسلایس در صفحات جای گذاری می شوند تا ظاهر وب سایت با طرح گرافیکی منطبق گردد.
پس از پیاده سازی طرح گرافیکی، ماژول های مورد نیاز کارفرما یک به یک بر روی وب سایت پیاده سازی شده و در صفحات چیده می شوند.
تنظیمات مربوط به وب سایت
این مرحله از ساخت سایت شامل هماهنگ سازی تنظیمات مربوط به پایگاه داده و سرور می باشد.
تعریف پایگاه داده و کاربران آن، تنظیمات موتور وب سایت، تنظیمات مربوط به دسترسی ها و … در این مرحله از ایجاد سایت انجام می شوند.
بالاگذاری (راه اندازی، Upload) وب سایت
فایل های ایجاد شده در مرحله پیاده سازی و پس از انجام تنظیمات آماده هستند تا بر روی سرور اصلی سایت قرار گیرند. در این مرحله فایل های آماده شده از طریق
پروتکل FTP بر روی سرور سایت قرار می گیرند و پس از انجام پاره ای تنظیمات، سایت قابل بهره برداری خواهد بود.
ورود اطلاعات اولیه و تست وب سایت
در این مرحله بخش از اطلاعات و محتوایی که قرار است در وب سایت قرار گیرد به صورت آزمایشی در وب سایت قرار گرفته تا وب سایت از حالت خام و خالی خارج شده و شکل
بگیرد. سپس کارشناسان فنی قسمت های مختلف وب سایت را مورد آزمایش و بررسی قرار می دهند تا عیوب احتمالی آن مشخص شده و بر طرف گردد.
تحویل موقت وب سایت به کارفرما
پس از ورود اولیه اطلاعات و تست فنی، وب سایت به صورت موقت به کارفرما تحویل می گردد تا طی یک دوره کوتاه مدت، با آن آشنایی پیدا کرده، اطلاعات خود را در وب
سایت وارد نموده و در واقع سایت را آزمایش نماید.
ممکن است در این مرحله عیوب فنی دیگری مشخص گردد که با اطلاع رسانی کارفرما بر طرف خواهد گردید و وب سایت برای تحویل نهایی آماده می گردد.
آموزش کارفرما و تحویل نهایی وب سایت
پس از رفع اشکالات فنی و نهایی شدن وب سایت، یک دوره آموزشی حضوری برای کارفرما برگزار شده و نحوه کار با سیستم مدیریت محتوا به صورت مفصل و با جزییات کامل به
نماینده کارفرما آموزش داده می شود. سپس سایت به صورت نهایی به کارفرما تحویل داده می شود.